Bodils smarta knep: fick hjälp av vårdcentralen hemifrån

Nya sättet att kontakta vårdcentralen gör succé. Fler än 10 000 hallänningar har redan testat att chatta med Vårdcentralen Halland. Bodil Rumpunen fick hjälp med örat hemifrån.
Text: Namn Namnsson       Bild: Namn Namnsson
Bodil Rumpunen, 83, i Långaryd är en av tusentals hallänningar som provat att chatta med sin mottagning på Vårdcentralen Halland. Hon är en aktiv pensionär som går morgonpromenader varje dag tillsammans med sin man Toivo, odlar tomater i trädgården och är engagerad i det lokala föreningslivet. Men när Bodil fick problem med vänstra örat för en tid sedan, och det inte gick över på en vecka, ville hon kolla upp det.

– Jag såg att man kunde chatta med vårdcentralen nu och tänkte att det vore skönt att göra det hemifrån istället för att åka in till vårdcentralen. Jag fick kontakt direkt med vanliga Vårdcentralen Hylte och jag måste säga att det fungerade jättebra. Det var smidigt!

Bodil är en van internetanvändare, speciellt nu efter pandemin. Hon har Facebook och håller kontakt med nära och kära via videosamtal. Och hon tycker inte att det finns någon anledning till att låta sig skrämmas av den nya tekniken som äldre:
– Att chatta med vårdcentralen tror jag absolut många äldre klarar av, säger hon.
”Det känns tryggare att ha kontakt med sjukvårdspersonal som känner en”

Kontakt med din vanliga sjukvårdspersonal

När Vårdcentralen Halland för några månader sedan öppnade möjligheten att chatta med sin vårdcentral var det många som ville prova. Tidigare hade vissa människor upplevt att det varit lite svårt att få kontakt med primärvården: antingen fick man gå dit och vänta eller ringa på vissa telefontider – för att kanske bli uppringd vid ett senare tillfälle.

För att chatta loggar du in på 1177 hos din lokala vårdcentral. Alla 23 vårdcentraler i regional drift har infört möjlighet att chatta med dem. Du får beskriva ditt ärende och fylla i ett formulär om din hälsa. Om du behöver kontakt med sjukvårdspersonal återkommer de inom kort till dig, du får ett sms när de har svarat. Allt från läkare, sjuksköterskor, psykologer och barnmorskor finns tillgängliga i chatten och mycket kan lösas direkt i chatten, så du slipper resan till vårdcentralen. Du kan få en bedömning och behandling av åkommor. Över 10 000 hallänningar har redan provat och användarna ger chatten höga betyg: 4,5 av 5.

– Vi är nog många som tycker att det känns tryggare att ha kontakt med sjukvårdspersonal som känner oss och vår sjukdomshistorik, snarare än att chatta med vem som helst på nätet, säger Anna Rundberg som är chef för primärvården på Vårdcentralen Halland.

Snabb hjälp hos Vårdcentralen Halland hemifrån

Hon poängterar att det inte blivit svårare att kontakta Vårdcentralen Halland på de traditionella sätten, utan att vården med chattfunktionen bara blivit mer tillgänglig:

– Självklart kan alla som vill fortsätta besöka eller ringa till sin vårdcentral. Den nya chatten är helt enkelt ytterligare ett sätt för våra patienter att få kontakt med sin vårdcentral. Och vi märker att många tycker att det är enklare att kunna ta kontakt och få hjälp hemifrån när det passar dem.
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

Så gör du om du är sjuk och vill chatta med din vårdcentral:

  • Logga in på 1177.se med ditt BankId
  • Välj din vårdcentral hos Vårdcentralen Halland
  • Välj “Kontakta oss direkt (chatt)”
  • Nu är du igång!

Så funkar chatten:

Chatten på din vårdcentral bemannas av den vanliga personalen. Alla yrkesgrupper, från läkare och sjuksköterskor till rehab och psykosociala enheter kan nås genom chatten.Du får börja med att fylla i ett formulär om varför du söker kontakt. Därefter slussas du vidare till egenvårdsråd, chatt eller tidsbokning.